تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/03/27 - 08:58
کد خبر: 507841

بررسی ایده‌های نامزدهای ریاست جمهوری برای اقتصاد کشور؛

وعده درمانی یا علاج واقعی/ برنامه‌ نامزدهای انتخاباتی برای اقتصاد چیست؟

وعده درمانی یا علاج واقعی/ برنامه‌ نامزدهای انتخاباتی برای اقتصاد چیست؟

بررسی ها نشان می دهد موضوع کنترل تورم یکی از مسائل کلیدی و مهم برای مردم است در این راستا کاندیدهای مورد تایید شورای نگهبان در خصوص برنامه ها و اهدافشان وعده هایی را عنوان کرده اند که برخی از این قول و قرارها معقول اما برخی دیگر بسیار عجیب به نظر می رسند تا جاییکه کارشناسان در خصوص برخی اظهار نظرها واکنش نشان داده اند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چهار دهه تورم مزمن شرایطی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده که معیشت مردم و بخصوص اقشار پایین را تحت تاثیر قرار داده است. میانگین تورم در دولت های گذشته بین ۱۵ تا ۲۹ درصد بوده و مطابق نظرسنجی ها توانایی مهار تورم توسط دولت آینده برای رای دهندگان از اولویت های اصلی است.

موضوع کاهش تورم یکی از مباحث کلیدی در برنامه های شش کاندیدای ریاست جمهوری دوره چهاردهم است. واقعیت آن است که در چهار دهه گذشته تقریبا در تمامی دولتها با مساله تورم مزمن مواجه بوده ایم و راهکارهایی
که بعضا به عنوان برنامه های علمی و تخصصی توسط دولت ها ارایه شده در مقام عمل توفیق چندانی نداشته است.

با این حال، آمار نشان می دهد عمده دولت ها برای کنترل یا تثبیت قیمت کالاها و خدمات بر روی موضوع کاهش نرخ نقدینگی تاکید کرده اند. اگرچه این مولفه، تنها راهکار برای کاهش تورم نیست اما درخصوص کاهش رشد نقدینگی نیز توفیقات چندانی حاصل نشده است.

به طور کلی افزایش تورم در ایران از عواملی همچون افزایش نقدینگی، سیاست های مالی انبساطی و کسری بودجه، انتظارات تورمی، افزایش جمعیت گروه سنی مصرف کننده، افزایش شاخص قیمت کالای وارداتی، افزایش نرخ ارز، شوک های مثبت و منفی درآمد نفتی و نااطمینانی یا نوسان نشأت می گیرد.

بنابراین کاندیداهای دوره چهاردهم ریاست جمهوری اگر می خواهند در تثبیت قیمت کالاها و خدمات توفیق به دست بیاورند باید توامان به هشت مولفه مذکور توجه کنند و مهمتر آنکه توانایی اجرای این برنامه ها را داشته باشند. بررسی ها نشان می دهد موضوع کنترل تورم یکی از مسائل کلیدی و مهم برای مردم است در این راستا کاندیدهای مورد تایید شورای نگهبان در خصوص برنامه ها و اهدافشان وعده هایی را عنوان کرده اند که برخی از این قول و قرارها معقول اما برخی دیگر بسیار عجیب به نظر می رسند تا جاییکه کارشناسان در خصوص برخی اظهار نظرها واکنش نشان داده اند.

مسود پزشکیان: سرمایه گذاری، کلید رشد

مسعود پزشکیان یکی از کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه هایش در خصوص رشد اقتصادی در برنامه هفتم گفت: اگر می خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه گذاری انجام دهیم؛ چراکه بدون سرمایه گذاری نه اشتغال ایجاد می شود و نه تولید افزایش می یابد؛ سرمایه گذاری به این بستگی دارد که ما چه محدوده ای از بازار را در نظر می گیریم. آیا فقط کشور را می بینیم یا اینکه منطقه را نیز در نظر می گیریم؟ هرچقدر دید ما وسیع تر باشد طبیعی است رشد افزایش بیشتری را تجربه می کند.

همچنین پزشکیان با تاکید بر لزوم انجام سرمایه گذاری در کشور اظهار کرد: اگر این کار را انجام ندهیم و بخواهیم در حوزه های انرژی، تورم و اصلاحات ساختاری دیگری را انجام دهیم مجبوریم یک عده آدم را به خیابان بریزیم؛ اگر بخواهیم حوزه انرژی را اصلاح کنیم و نتوانیم مشکل افرادی را که با این کار زیر چرخ تورم له می شوند را حل کنیم، نتیجه این می شود که مردم به خیابان می آیند؛ اگر سرمایه گذار خارجی را وارد کشور کنیم می تواند جلوی فشارهای موجود را بگیرد.

به گفته پزشکیان ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال در کشور قابل توجه است و می تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که ما در حال فراری دادن مغزها از کشور هستیم، به حوزه صنعت دیجیتال اشاره کرده و اظهار داشته که ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال در کشور قابل توجه است و می تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد؛ سهم هسته اقتصاد دیجیتال از جی دی پی ۴.۵ درصد است اما در اروپا این رقم تا ۶ است و سهم پوسته این حوزه در اروپا ۱۰ درصد و ما ۲ درصد هستیم؛ پیشران این فاصله ۸ درصد استارتاپ ها است اما ما چه کار کردیم؟

فیلتر کردیم و بستر را برای مهاجرت نیروها و مغزهای داخلی فراهم کردیم و از سوی دیگر شرایط را برای سرمایه گذاری فراهم نکردیم. در کل به جای تسهیل، آزار دادیم و اگر این کار نمی کردیم و اجازه می دادیم که رشد پیدا کنند ما در اینجا نبودیم.

قالیباف: پیش بینی سپرحمایتی برای افزایش

درامد اقشار متوسط محمد باقر قالیباف یکی دیگر از کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره این که آیا در دولت او درآمد اقشار متوسط جامعه افزایش پیدا می کند؟ گفت: باید سپر حمایتی برای این ها پیش بینی کرد تا وقتی فردی می خواهد ازدواج کند حداقل چند قلم کالای اساسی را بتواند تامین کند که آن هم از طریق ثابت کردن قیمت ها نیست به گفته قالیباف اگر ۲۰ درصد حقوق را در سال افزایش می دهیم در سبد حمایتی مابه التفاوت را یارانه داده و کمک کنیم و در کنارش سرمایه گذاری تقویت و کیک اقتصادی را بزرگ کرده و درآمد دولت هم از مبادی مختلف از جمله مالیات تامین کرد.

همچنین قالیباف تاکید کرده که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را انجام داد. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه و ناترازی بانکی داریم که باید چاره اندیشی شود. این کاندیدا درباره وضعیت بازار خودرو نیز اظهار داشته که به جای آن که مردم را در اقتصاد مداخله دهیم در زندگی مردم و اقتصاد آن ها مداخله می کنیم که نمونه آن خودرو است.

سهم دولت در ایران خودرو و سایپا ۷ درصد است اما بعد مدیرعامل تعیین کرده هزینه بالا و قیمت خودرو دستوری می شود و سپس خودرویی می دهد که گران تر از قیمت خودروهای همسایه با مصرف سوخت بالاتر است. نمی شود از جیب مردم برداریم و بعد فضولی در کار مردم کنیم.

وی درباره مسکن نیز گفته که طبق قانون، کار دولت در تصدی گری در بخش مسکن ممنوع است؛ مگر دولت ساختمان ساز است؟ دولت زمین دارد که طبق طرح آمایش می تواند ۳۳۰ هکتار دهد که آن هم با در نظر گرفتن اولویت ها باید اجرایی شود. البته قالیباف در خصوص مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن هم گفته؛  مدت زمان صاحبخانه شدن طبق برنامه هفتم توسعه را ۷.۵ سال است به این معنا که اگر کارگر یا کارمند ما همه درآمد خود را برای
مسکن هزینه کند، باید در مدت زمان ۷.۵ سال قادر باشد که صاحب مسکن شود. این شاخص در کشور حدود ۱۳ تا ۱۴ سال است و باید این عدد را به نصف کاهش دهیم و برای این هدف باید مسکن ارزان تر تولید شود. البته مشخص نیست این کاندیدای ریاست جمهوری زمان ۱۳ سال را چگونه محاسبه کرده است اما آنچه آمارها نشان می دهد با این میزان دستمزد حداقل زمان برای خانه دارد شدن بالای ۳۵ سال است و مشخص نیست اقای قالیباف چگونه چنین وعده ای را داده است ایا قصد دارد مسکن را ارزان کند که امکان پذیر نیست و یا حتی اگر قیمت مسکن بر فرض محال ثابت بماند قصد دارد دستمزدها را تا چند برابر افزایش دهد تا این وعده محثقق شود.

پور محمدی: راه مبارزه با فساد از مسیر شفافیت میگذرد

مصطفی پورمحمدی دیگر کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشته که موضوعات اقتصادی متکی به شفافیت اقتصادی است. وی شفافیت اقتصادی را در راستای همخوانی بسترهای فناوری و تکنولوژی با داده های اقتصادی می داند. و معتقد است راه مبارزه با فساد از مسیر شفافیت می گذرد.

حجت السلام مصطفی پورمحمدی در مناظرها و سخنرانی های خود اظهار کرده که کشور اگر می خواهد توسعه یابد مردم باید ثروتمند باشد تا دولت ثروتمند باشد. درآمد سرانه رشد کند و تولید ناخالص داخلی هم رشد یابد. امروز قدرت سخت، نرم، قدرت جامعه و قدرت فرهنگی مهم است.

این قدرت به معنی ایجاد امنیت داخلی و ملی است. در ایجاد قدرت باید حواسمان به رعایت حقوق عامه باشد. قدرت نباید علیه مردم باشد بلکه باید برای مردم و دفاع از حقوق آنان باشد. اگر می خواهیم ثروت ایجاد کنیم هم نباید
فقط برای یک عده باشد بلکه باید برای همه تنظیم شود.

زاکانی: تحویل مرغ و گوشت درب خانه!

علیرضا زاکانی، دیگر نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهور، ضمن تاکید صریح بر اینکه ”پاسخگوی هر مسئولیتی که در ۴۵ سال گذشته داشتم، هستم. “، سخت ترین کار خود را مبارزه با فساد با قوی ترین شاخه ها و تنه های
فساد در کشور از دهه ۱۳۸۰ خوانده و گفت: مواجهه با فساد اقتصادی را از قوی ترین بخش آن یعنی بخشی که حمایت ویژه داشت، شروع کردم و در دستگاه های اجرایی و قضایی و سایر مجموعه ها از جمله خود مجلس ادامه دادم.

به ادعای این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، طی ۳۳ماه گذشته که روابط را به گونه ای ترسیم کردیم که بیشترین خدمت به مردم در حوزه های معیشت، خدمات عمرانی و اجتماعی داده شود، کارهایی را در دولت بر عهده گرفتیم که ۱۰ها سال بر زمین مانده بود اما با پشتیبانی دولت انجام دادیم. به طور مثال برای قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن که در دولت قبل معطل مانده بود، در دولت سیزدهم، گره را باز کردیم. در سال گذشته قرارداد خرید ۱۱۸۴
واگن را بستیم.

وی اظهار داشته ، زمانیکه دولت ملی و محلی دست در دست هم بگذارند، می توانند کارهای بزرگی انجام دهند. یکی دیگر از این اقدامات بزرگ. این بود که معاون اول رئیس جمهور برای اولین بار کلنگ احداث ۲۰۳ هزار واحد مسکونی توسط شهرداری را در چندین منطقه تهران به زمین زدند. به گفته این کاندیدا ، نرخ ارز، هم دستوری است و هم دستوری نیست. با کارشناسی تولید، صادرات و واردات را می توان به گونه ای مدیریت کرد تا نرخ ارز در این مسیر تعیین شود. سپردن نرخ گذاری ارز به بازار و واسطه ها، کار بسیار اشتباهی است.

همچنین زاکانی تاکید کرده که مالیات باید در خدمت تولید قرار بگیرد نه این که شیره تولید را بگیرد. در بنگاه های کوچک و اصناف باید با اقماض نگاه کرد اما باید با گردن کلفت های فراری از مالیات را از طریق هوشمندسازی نظام مالیاتی برخورد کرد. شفافیت مالیاتی باید ایجاد کرد تا جریان تولید کشور تضعیف نشود. به گفته وی مرغ را با قیمت ۶۲ هزار تومان از مرغدار خریدیم و ۶۷ هزار تومان فروختیم تا مرغدار با خیال راحت تولید کند شب عید میوه را با حذف دلال ها خریدیم و شب عید امسال میوه در میادین نسبت به سال گذشته کمتر شده بود. برای کل کشور می توان این کار را انجام داد.

می توانیم اقلام را درب خانه با کرامت تحویل مردم بدهیم. میوه در میادین ما تا ۷۰ درصد ارزان تر از خیابان است.علیرضا زاکانی در رابطه با معیشت مردم نیز گفته که گوشت ران گوسفندی را ۳۱۶ هزار تومان می فروشیم و ۱۲۰ تن فروش روزانه داریم؛ این درحالی است که در بازار آزاد بیش از ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود.


جلیلی: شروع دولت جدید با برنامه توسعه هفتم، فرصت خوبی خواهد بود

سعید جلیل در تشریح برنامه های اقتصادی خود به موضوع برنامه توسعه هفتم اشاره کرده و گفت: در تدوین برنامه های پنجم، ششم و برنامه هفتم توسعه حضور داشتم؛ بنابراین اشراف خوبی بر برنام هفتم توسعه دارم. شروع دولت بعدی با برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی است؛ چراکه دولت کار خود را با برنامه ای آغاز خواهد کرد که تصویب شده و این بسیار ارزشمند است.

جلیلی تاکید کرد که مالیات منبع درآمد هم می تواند باشد اما در اصل برای تقویت بنیه حاکمیتی و برقراری عدالت است. دولت مقتدر این است که بتواند از کسانی که درآمدهای نجومی دارند. وی در ادامه اظهار داشته مسئله مسکن از موضوعات اصلی کشور است. ما مشکل کمبود زمین نداریم بلکه مشکل، انحصار و تبعیض در زمین است.

به گفته وی باید نسبت به تهیه مسکن و اشتغال در اقتصاد کلان کشور دیده بشود. اگر در کنار بحث آمایش سرزمینی به این مسئله نگاه کنیم، مسکن فقط خوابگاه نمی شود بلکه موضوعات اجتماعی و فرهنگی هم لحاظ  می شود.

قاضی زاده هاشمی: حل مشکل بورس در ۳ روز

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری معضل بورس را قابل حل دانست و گفت: سه روزه می شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد. قاضی زاده هاشمی با بیان این که  بازار روشن رسمی ارز در داخل کشور نداریم اظهار داشته که بازارهای غیر رسمی ارز باید به رسمیت شناخته شود و کشف قیمت باید به شکل توافقی اتفاق بیفتد. ارز شناور مدیریت شده لازم است عملی شود و نباید سرکوب صوری قیمت با شوک درمانی اتفاق بیفتد. به گفته وی لنگر اسمی از دلار باید به ریال منتقل شود. باید اجازه دهیم واردات خودرو به راحتی انجام شود و این گونه افزایش قیمت دلار در این موضوع در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با بیان این که بازار روشن رسمی ارز در داخل کشور نداریم ادامه داد: بازارهای غیر رسمی ارز باید به رسمیت شناخته شود و کشف قیمت باید به شکل توافقی اتفاق بیفتد. ارز شناور مدیریت شده لازم است عملیشود و نباید سرکوب صوری قیمت با شوک درمانی اتفاق بیفتد. به اعتقاد قاضی زاده هاشمی مردم آزاری و مالیات های بی ارزش را کنار بگذاریم. لازم است تا رژیمی یک پارچه بر پایه مالیات و یارانه برای خانواده های ایرانی شکل گیرد. وی هم چنین با بیان این که نباید تولید کننده را با مالیات های ممیز محور آزار بدهیم گفت: نظام کاملا هوشمند باید جایگزین این مدل شود.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: وعده ای که شهید رئیسی برای مسکن دادند قابل انجام است. قیمت زمین را باید کاهش دهیم. در ایران مشکل زمین نداریم. میزان زمینی که در این دوسال در دولت سیزدهم توزیع شد برابر با ۲۰ سال گذشته بود. خیلی از دستگاه ها احتکار زمین می کنند و دولت باید با این موضوع مبارزه کند.وی با بیان این که افرادی که فاقد زمین هستند باید به شکل رایگان یا قیمت خیلی کم صاحب زمین شوند ادامه داد: هزینه زیادی در تولید مسکن، خرج مجوزها و کارهای اداری می شود. با انبوه سازی مسکن و صنعتی سازی می توان قیمت مسکن را کاهش داد.ی افزود: مدل حکمرانی کشور باید هوشمند شود و شکل هرمی به خود بگیرد. یعنی تمام اختیارات راس هرم به کف هرم در بستری هوشمند منتقل شود.

گزارش از  محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زاکانی: یارانه طلایی جایگزین یارانه فعلی نیست و زندگی روستاییان و بازنشستگان را متحول می کند
مستند تبلیغاتیِ دوم قاضی‌زاده هاشمی پخش شد
مدعیان حل چندماهه مشکلات کشور تسلطی به شرایط ندارند
همه چیز درباره اعطای یارانه طلا برای خانواده‌ها از زبان زاکانی
مهار آتش‌سوزی در بخشی از جنگل‌های پلدختر
جلیلی: ۸ سال اقتصاد را تعطیل کردند، اما امروز مدعی شده‌اند
دیوارنگاره جدید میدان ولی‌عصر(عج) در استقبال عید غدیر
راه آهن: منتظر افزایش قیمت بلیت قطار هستیم
سیدحسن نصرالله سخنران اربعین شهید رئیسی است
سخنرانی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در دانشگاه تهران +عکس
بیانیه فراکسیون روحانیت مجلس در خصوص انتخابات
۴ بازیکن پرسپولیس در لیست خرید یحیی
واکنش وزارت بهداشت به ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا
خطر بزرگ بیخ گوش علیرضا بیرانوند
دیدار سعید جلیلی با مردم تبریز
مشارکت بالا در انتخابات به امنیت ملی کمک می‌کند
تاکید زاکانی بر اجماع ۴ نامزد اصولگرای ریاست جمهوری
زنان چگونه رأی تمام خانواده را تعیین می‌کنند؟
کسی که با حجت عقلی و شرعی کناره‌گیری می‌کند فداکار است
آخرین جزئیات مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر
کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به ۴۸ میلیون رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top